فواید و مضرات پوشیدن جوراب در خواب، تیتر جالبی است که به راحتی توجه شما را به خود جلب می‌کند. اما جالب است بدانید برخی از افراد، بدون جوراب حتی یک دقیقه خواب به چشمانشان‌ نمی‌آید؛ در مقابل، دسته دیگری هم هستند که تصور پوشیدن جوراب در هر حالت و موقعیتی برایشان دشوار است. شما در کدام دسته قرار دارید؟ اگر جوراب می‌پوشید از فواید یا مضرات آن آگاه هستید؟ میدانستید که پوشیدن جوراب با کمک به گردش جریان خون، خواب راحتی را برای شما به ارمغان‌ می‌آورد؟ اما آیا جوراب پوشیدن در هنگام خواب برای همه مناسب است؟ در این مطلب با ما باشید تا درباره مزایا و معایب پوشیدن جوراب در خواب اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

چرا باید با جوراب بخوابیم؟

احتمالا شما هم از مادر و مادربزرگ هایتان شنیده‌اید که پوشیدن جوراب هنگام خواب، کمک بسیاری به آرامش و راحتی شما می‌کند. قسمت جالب ماجرا از اینجا شروع می‌شود که این فرضیه مبنای علمی و اثبات شده‌ای دارد. پوشیدن جوراب گرمای موجود در پوست را حبس می‌کند تا بدنتان سریع سرد نشود.‌ افزایش گردش خون که به لطف پوشیدن جوراب در بدن ایجاد می‌شود، در افزایش کیفیت خواب موثر است. بنابراین، به ساکنین مناطق سردسیر، افراد مسن، کسانی‌که پاهایشان همیشه سرد است و زنان در دوران یائسگی که با مشکل تنظیم دمای بدن مواجه هستند، توصیه می‌شود در هنگام خواب جوراب بپوشند.

آیا پوشیدن جوراب در درمان اختلال خواب تاثیر دارد؟

اختلال خواب مشکل شایعی است و افراد زیادی در سراسر دنیا با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. افرادی که به این اختلال مبتلا هستند معمولا به سختی به خواب می‌روند یا آنکه بارها در طول شب ازخواب بیدار می‌شوند. جالب است بدانید طبق تحقیقات صورت گرفته، افرادی که جوراب می‌پوشند نه‌تنها سریعتر به‌خواب می‌روند بلکه طولانی‌تر می‌خوابند.

تحقیقات انجام شده حاکی از آن هستند که چرخه خواب و دمای مرکزی بدن،به‌طور خودکار توسط ساعت داخلی بدن تنظیم می‌شوند. نکته جالب توجه در این مورد آن است که این دو گزینه روی‌ یکدیگر تاثیرگذار هستند. به‌طور مثال در ساعت خواب، دمای بدن خودبه‌خود کاهش می‌یابد که بر کیفیت خواب موثر است. در نتیجه می‌توان گفت برای کسانی‌که با سردی پا مواجه هستند و دیرتر به‌‌خواب می‌روند، پوشیدن جوراب گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است مطالعات بیشتری برای فواید پوشیدن جوراب هنگام خواب نیاز است؛ هرچند که این تحقیقات نیز تاثیر مثبت این مورد را تا درصد زیادی تایید کرده‌اند. یادتان باشد اختلال خواب مشکلی جدی به‌حساب می‌آید که تنها با پوشیدن جوراب حل نمی‌شود. برای رفع این مشکل باید نزد پزشک‌ متخصص بروید تا درمان تخصصی‌تری را برایتان تجویز کند.

فواید پوشیدن جوراب در خواب چیست؟

چه در وسط فصل سرما باشید چه در تابستان، پاهایتان که سرد باشد سخت‌تر به خواب می‌روید و زودتر بیدار می‌شوید. از فواید پوشیدن جوراب در خواب آن است که دمای پوست را تنظیم می‌کند و به خوابی راحت منجر می‌شود. از دیگر مزایای جوراب پوشیدن در هنگام خواب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

●     جلوگیری از گر گرفتگی

در حالی‌که جوراب پوشیدن جلوی خروج گرما از پوست را می‌‌گیرد، با کمک به انبساط رگ‌های خونی، دمای مرکزی بدن را کاهش می‌دهد. این ویژگی در پیشگیری از گرگرفتگی موثر است و خوابی بهتر برایتان رقم می‌زند.

●     پیشگیری از ترک خوردن پاشنه پا

گاهی پاشنه پا مانند بیابان‌های بی‌آب و علف خشک می‌شود و ترک می‌خورد. در کنار استفاده از کرم‌ ترک پا، پوشیدن جوراب‌ نخی در هنگام خواب به حفظ‌ رطوبت پاها کمک می‌کند.

●     افزایش ارگاسم

شاید باورش‌ برایتان سخت باشد که پوشیدن جوراب در‌ زندگی جنسی شما نیز تاثیر دارد. مطالعات نشان می‌دهد زوج‌هایی که در هنگام خواب جوراب می‌پوشند توانایی رسیدن به ارگاسم در آنها تا ۳۰ درصد بیشتر است. هرچند که این مورد به تحقیقات بیشری‌ نیاز دارد، اما تاثیر‌ افزایش جریان خون و دمای پوست را در رسیدن به ارگاسم نمی‌توان نادیده گرفت.

●     کاهش علائم سندروم رینود

زمانی‌که انگشت دست یا پاهای شما سرد و کرخت می‌شوند، جریان خون کاهش می‌یابد و دست وپا ورم می‌کنند. پوشیدن جوراب در هنگام خواب تاثیر بسزایی در جلوگیری از‌ این سندروم و کاهش علایم مرتبط با آن دارد.

 

فواید پوشیدن جوراب در شب و هنگام خوابیدن چیست؟

حالا که فواید پوشیدن جوراب هنگام خواب را با هم مرور کردیم، بد نیست کمی از مضرات آن هم صحبت کنیم. در ابتدا دانستن این‌ نکته ضروری است که پوشیدن جوراب در زمان خواب جز برای عده‌ای محدود، عوارض خاصی ندارد. اما با این حال ممکن است در  برخی افراد مشکلاتی ایجاد کند که مهم‌ترین‌ آن‌ها عبارتند از:

  1. همانطور که جوراب پوشیدن، گردش خون‌ را بهبود می‌بخشد‌ امکان دارد‌ آن‌را کاهش دهد. به‌طور‌ مثال، پوشیدن جوراب‌های تنگ در زمان استراحت به کاهش جریان‌ خون و سرد و متورم شدن پاها منجر می‌شود.
  2. اگر بدون جوراب خوابتان نمی‌برد، بهداشت و‌ تمیزی آن‌را در اولویت قرار دهید. هرگز از جوراب‌های کثیف و آلوده استفاده نکنید تا به پوست شما آسیبی نرسد.
  3. قبل خواب جوراب‌هایی را که در طول روز می‌پوشید، عوض کنید. جوراب مخصوص خواب در عین تمیزی باید از جنس پنبه، پشم مرینوس، کشمیر و بامبو باشد.
  4. یادتان باشد با پوشیدن جوراب قرار نیست که بیش از اندازه گرمتان شود، چراکه این مورد خواب راحت را از چشمانتان می‌گیرد. بنابراین، جوراب راحت و قابل تنفس بپوشید.

 

چه جوراب‌هایی در هنگام خواب بپوشیم؟

اگر در هنگام خواب، پاهایتان چنان سرد می‌شود که گویی داخل چاله‌ای از برف قرار دارد، جوراب پوشیدن به رفع این مشکل کمک می‌کند. اما هر جورابی برای پوشیده شدن هنگام خواب مناسب نیست. جورابی که می‌پوشید تا حد امکان باید راحت و‌ گشاد باشد و از الیاف زیر تولید شود:

●     جوراب کشمیر

راحتی جوراب‌هایی که در هنگام خواب می‌پوشید در اولویت قرار دارد، هرچه جنس جوراب لطیف‌تر باشد بهتر است. جوراب کشمیر از مواد طبیعی ساخته می‌شود و نازک‌تر از پشم مرینوس و پنبه است. این ‌ویژگی به گرم شدن بیشتر پاها کمک می‌کند و حرارت بدن‌تان را تنظیم می‌کند‌.

●     پشم مرینوس

جوراب پشمی مناسب فصل زمستان و شب‌های برفی آن است. این جوراب با الیاف ضخیم خود پاهای شما را گرم نگه می‌دارد و در عین حال هوا را عبور می‌دهد تا دچار گرگرفتگی نشوید. از مهم‌ترین فواید پوشیدن جوراب پشمی هنگام خواب آن است که رطوبت را از بین می‌برد و پاهایتان به‌خاطر‌ عرق کردن بو نمی‌گیرد.

●     جوراب نخی

این روزها، افراد بسیاری دیگر از محصولات حیوانی استفاده نمی‌کنند. اگر شما هم جزو آنها هستید، جوراب نخی که از ۱۰۰ درصد پنبه تشکیل شده انتخاب مناسبی برایتان محسوب می‌شود. این الیاف مانند پشم مرینوس، رطوبت را از بین می‌برد و با سبکی‌ و راحتی فوق‌العاده خود خوابی راحت برایتان به‌ارمغان می‌آورد.

 

چه کسانی نباید با جوراب بخوابند؟

خواب بخش مهمی از زندگی ماست که‌ اگر با آرامش و باکیفیت سپری شود روز خوبی را خواهیم داشت. یکی از موارد مهمی که برای افزایش کیفیت خواب توصیه می‌شود، پوشیدن جوراب در این ساعت است. باوجود فواید پوشیدن جوراب هنگام خواب، اما داشتن جوراب به پا برای همه مناسب نیست. افرادی که با مشکلات زیر روبرو هستند بهتر است در زمان خوابیدن از جوراب‌های مخصوص استفاده کنند یا جوراب نپوشند:

  • دیابتی‌ها
  • افراد دارای واریس
  • کسانی‌که مچ پاهایشان ورم دارد
  • افردی‌ که از حساسیت پوستی رنج می‌برند
  • بیماران مبتلا به فشار خون بالا

 

درنهایت اینکه آیا موقع خواب جوراب بپوشیم یا نه؟

هیچ‌کسی‌ نمی‌تواند با پاهایی که یخ زده و می‌لرزد خواب راحتی داشته باشد. پوشیدن جوراب راهکاری راحت برای گرم کردن پاها و سپری کردن ساعتی خوش در رختخواب است‌. گفتنی‌های بسیاری از فواید پوشیدن جوراب در خواب وجود دارد که افزایش گردن خون، جلوگیری از گرگرفتگی، ارگاسم و‌ کاهش اختلال خواب مهم‌ترین آن‌ها است. باوجود مزایای بسیاری که جوراب دارد، پوشیدن آن در خواب ممکن است برای افرادی که از التهاب و عفونت در‌ پاها رنج می‌برند مناسب نباشد.؛ به همین دلیل حتما شرایط سلامتی وفیزیولوژیک خود را بسنجید.