علت بوی بد جوراب و راه‌های جلوگیری از آن: 7 راهکار طلایی

مقالات
1403.04.30

بروزرسانی: 1403.05.21

علت بوی بد جوراب و راه‌های جلوگیری از آن

اگر فکر می‌کنید پاهای شما هرگز بو نمی‌‌دهند، کاملا در اشتباه هستید! بوی بد جوراب مخصوصا در فصل گرم سال مشکلی است که گریبان همه‌ را می‌گیرد. برای جلوگیری از این مورد باید با علت بوی بد جوراب آشنا شوید و نکاتی برای پیشگیری از آن‌ رعایت کنید.

علت بوی بد جوراب چیست؟

یکی از طبیعی‌ترین واکنش‌هایی که بدن برای خنک شدن انجام می‌دهد، عرق کردن است.‌ سازوکار آن بدین شکل است که با ایجاد رطوبت (عرق) روی پوست، گرمای بدن به بیرون منتقل می‌شود و بدین‌ ترتیب پاها خنک‌تر خواهند شد. دقیقا به همین دلیل است که در هوای گرم هرچه فعالیت زیادتری‌ داشته باشید، بیشتر عرق می‌کنید.

جالب است بدانید که بیشترین غدد عرق در پاها وجود دارد و باکتری‌های این ناحیه نیز فقط در‌ محیط مرطوب زندگی‌ می‌کنند. بوی بد جوراب زمانی بوجود می‌آید که عرق بیش‌ از اندازه تولید می‌شود. این تعریق زیاد با به دام‌ افتادن و تجمع باکتری‌ها همراه است. اینجاست که جوراب بو می‌گیرد و رایحه ناخوشایند آن در محیط پخش می‌شود.‌

بوی بد جوراب

دلایل بو گرفتن جوراب چیست؟

پاها بیشتر از ۲۵۰۰۰ غده عرق دارند که بیشتر از هر ناحیه دیگری در بدن است. بنابراین، نباید از عرق کردن آن متعجب شوید.‌ با عرق کردن پاها و مرطوب شدن پوست، محیطی دلپذیر برای رشد باکتری‌ها ایجاد می‌شود. پوشیدن کفش و جوراب نامناسب تجمع باکتری‌ها را تشدید می‌کند و بوی بد را افزایش می‌دهد‌. به‌طور کلی، عوامل زیر در علت بوی بد جوراب نقش دارند:

     گرمای بیش از اندازه: جوراب‌هایی که با الیاف مصنوعی تولید می‌شوند، پاها را بیشتر از پیش گرم می‌کنند‌. در نتیجه عرق بیشتری تولید خواهد شد و جوراب‌ها بو می‌گیرند.

     تجمع رطوبت: زمانی‌که جوراب‌ها جاذب نباشد، عرق روی پوست انباشه می‌شود و بوی بد می‌گیرد. بنابراین، جوراب باید بتواند رطوبت پا را جذب کند و آن‌را خشک نگه دارد.

     جوراب غیرقابل تنفس: جوراب‌های غیرقابل تنفس در محیط گرم و مرطوب هوا را خارج‌ نمی‌سازند. این مورد به ایجاد محیط آیده‌آل برای رشد باکتری‌ها کمک می‌کند.

     کثیفی جوراب: اگر در طول روز جوراب به پا می‌کنید باید آن‌ها را در پایان فعالیت روزانه بشویید. پوشیدن یک جوراب در دو روز متوالی به ایجاد بوی بد منجر می‌شود.


جهت خرید انواع جوراب مردانه یا جوراب زنانه از سایت جوپا کلیک کنید.


علت بوی بد جوراب

راهکارهایی برای بو نگرفتن جوراب

بوی بد جوراب مشکلی است که بیشتر آدم‌ها با آن درگیر هستند. برای پیشگیری از این مورد بعد از یافتن علت بوی بد جوراب باید راهکارهایی را در پیش بگیرید. مهم‌ترین مواردی که می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند عبارتند از:

  •  شستن پاها

هر روز پاهایتان را بشویید، برای این کار به محصولات شوینده خاصی‌ نیاز ندارید فقط کافیست پایتان را با آب و صابون شستشو دهید. اگر کفش‌هایتان قابلیت شستشو در ماشین‌ لباسشویی را دارند از این مورد هم غافل نشوید.

  • خیساندن پا

پا دارای باکتری‌های زیادی است که یکی از موثرترین راه‌ها برای از بین بردن آن‌ها خیساندن پاها است. در این روش، یک لگن آب گرم تهیه کنید و درون‌‌ آن نمک یا سرکه سیب بریزید و پاها را به مدت ۲۰ دقیقه داخل آن قرار دهید‌. یادتان باشد در صورت زخم‌ بودن پاها از این روش استفاده نکنید.

  •  خشک کردن پاها

پاها باید بعد از حمام، شنا و خیساندن کاملا خشک شوند، چراکه باکتری‌ها در مکان‌های مرطوب به‌راحتی رشد می‌کنند. اگر‌ هم پاها به‌دلیل عرق کردن مرطوب شده است جوراب خود را تعویض کنید. بهتر است جوراب‌هایی با الیاف طبیعی مانند نخ و پنبه بپوشید؛ زیرا آن‌ها امکان تبخیر رطوبت را فراهم می‌کنند.

  •  ضدعفونی کردن کفش‌ها

برخی اوقات علت بوی بد جوراب، کثیفی کفی کفش است، برای برطرف کردن آن می‌توانید از اسپری ضدعفونی کننده استفاده کنید. کفی را از کفش خارج سازید و روی آن مواد ضدعفونی کننده اسپری کنید و‌‌ اجازه دهید تا خشک شود‌. با کمک این روش، بو گرفتن جوراب را تا درصد زیادی کاهش می‌دهید.

راهکارهایی برای بو نگرفتن جوراب

  •  استفاده از ضدتعریق

اگر فکر می‌کنید پاهایتان زیادی عرق می‌کند از یک اسپری یا رول ضدتعریق استفاده کنید. اگر محصولی مناسب پوست پا پیدا نکردید همان ضدتعریق زیر بغل را بزنید. درمان‌های خانگی مانند پاشیدن نشاسته‌ ذرت داخل کفش‌ها نیز گزینه مناسبی است.

  • رعایت بهداشت پا

داشتن پاهای تمیز، بو گرفتن جوراب را کاهش می‌دهد. این مورد فقط به شستن پاها محدود نمی‌شود؛ بلکه گرفتن ناخن و پوست‌های اضافی دور آن‌ها نیز در عدم رشد باکتری نقش اساسی ایفا می‌کنند. برای تمیزی بهتر می‌توانید هر از چندگاهی پاهایتان را پدیکور کنید و کف پا را سوهان بکشد.

  • پوشیدن جوراب مناسب

جوراب‌هایی که از الیاف مصنوعی مانند نایلون تهیه شده‌اند قابلیت جذب رطوبت را ندارد. این جوراب‌ها سریعا بو می‌گیرند و باعث آزار‌ و اذیت شنا و دیگران می‌شوند. برای جلوگیری از این مشکل، جوراب‌هایی با الیاف طبیعی و خواص ضدمیکروبی بپوشید.

 

چه جوراب‌هایی بوی بد نمی‌گیرند؟

جوراب از پاهای ما در مقابل بسیاری از باکتری‌ها و التهابات پوستی حمایت می‌کند بنابراین، جوراب پوشیدن چیزی نیست که بتوانید آن‌را نادیده بگیرید. اما افراد زیادی با بو گرفتن جوراب مشکل دارند و نمی‌توانند با آن کنار بیایند‌. بو گرفتن جوراب به‌دلیل عرق کردن پاها برای همه پیش می‌آید و کسی از آن در امان‌ نیست.

در همین رابطه مهم است بدانید که جوراب نپوشیدن راه‌حلی برای این مشکل محسوب نمی‌شود، چراکه پای برهنه داخل کفش بیشتر عرق می‌کند. برای کاهش بوی جوراب، علاوه‌بر‌ راهکارهای عملی که در قسمت قبل اشاره کردیم انتخاب جنس جوراب نیز اهمیت زیادی دارد. جوراب‌هایی که با الیاف طبیعی ساخته می‌شوند رطوبت را جذب می‌کنند و قابلیت تنفس دارند.

این جوراب‌ها که اغلب از نخ پنبه یا پشم مرینوس تهیه می‌شوند نسبت به پلی استر و نایلون جذب رطوبت بیشتری دارند. همچنین، اخیرا جوراب‌های نانو و‌ ضد بو نیز به بازار آمده‌اند که تا حد زیادی از بو‌ گرفتن جوراب پیشگیری می‌کنند. لازم به ذکر است که جوراب با الیاف طبیعی نیز باید به‌صورت روزانه شسته شود تا بوی بد نگیرد.

 

 

برای بسیاری از افراد بوی بد جوراب مخصوصا در فصل گرم سال و در شرایطی که پاهایشان برای مدت طولانی داخل کفش قرار دارد، ناخوشایند است. علت بوی بد جوراب از تمیز نبودن پاها تا کیفیت بد کفش و جوراب را شامل می‌شود. راهکارهای زیادی برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شستن پا با آب و صابون، خیساندن پا در آب و نمک، پوشیدن جوراب‌هایی با الیاف طبیعی و خشک کردن پاها هستند. یادتان باشد که عرق کردن پا‌ امری طبیعی است، اما با راهکارهای بیان شده می‌توان از بو گرفتن جوراب و‌ پا جلوگیری کرد.

 

 

سوالات متداول

1

چگونه می‌توان از بوی بد جوراب جلوگیری کرد؟

شستن روزانه پاها، خشک کردن کامل آن‌ها، استفاده از جوراب‌های الیاف طبیعی و ضدعفونی کردن کفش‌ها از راه‌های موثر برای جلوگیری از بوی بد جوراب هستند.

2

چرا پاها بیشتر از سایر نقاط بدن عرق می‌کنند؟

پاها دارای بیش از 25000 غده عرق هستند که باعث تعریق بیشتر می‌شود.

3

علت بوی بد جوراب چیست؟

بوی بد جوراب به دلیل تعریق پاها و تجمع باکتری‌ها در محیط مرطوب ایجاد می‌شود.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “علت بوی بد جوراب و راه‌های جلوگیری از آن: 7 راهکار طلایی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *