این روزا مردم به جورابی که می‌پوشن، اهمیت بیشتری میدن. شکل و شمایل جوراب، به یه بخش جدانشدنی از تیپ و ظاهر ما تبدیل شده. جوراب می‌تونه ما رو شیک و رسمی یا کول و امروزی نشون بده. اما وقتی می‌خوای جوراب بخری، نباید همه تمرکزت روی رنگ و لعاب محصول باشه. برای خرید جوراب، حتما باید روی جنس جوراب حساس باشی.

گاهی یه نفر جورابی پوشیده که خیلی هم قشنگ و عالیه؛ اما وقتی پاش رو از کفش در میاره، زحمت دستگاهای تهویه هوا رو زیاد می‌کنه! این ماجرا، چیزیه که می‌تونه روی اعتماد به‌نفس هم موثر باشه. پس جوراب، همچین پوشیدنی کوچیک و کم اهمیتی نیست! کسی که این بوی مردم آزار رو پخش می‌کنه، همش تلاش می‌کنه تا یه گوشه بخزه و هر طور که شده، مسئولیت این فاجعه رو به عهده نگیره.

راه حل این موضوع، اینه که یه جورابی انتخاب کنی که با فصل، نوع کفش و حتی مقدار عرق‌کردن پات تناسب داشته باشه. اگه می‌خوای بهترین جنس جوراب رو بشناسی و متناسب با ویژگیای خودت، بهترین مدل رو انتخاب کنی، ادامه مطلب رو از دست نده.

 

 

بهترین جنس جوراب چیست؟

جورابا با جنسای مختلفی تولید میشن؛ از نخی و پنبه‌ای گرفته تا پشمی و ابریشمی. هر کدوم از این مواد اولیه ویژگیایی دارن که می‌تونه روی محصول نهایی موثر باشه. حتی جنس جوراب زنانه و مردانه هم فرق داره. پس باید بهشون توجه کنی.

آقایون بیشتر دنبال یه جنس جوراب مردانه هستن که بو نده و سالیان سال کار کنه؛ اگه قشنگم باشه که چه بهتر (البته بعضی از آقایون واقعا روی ظاهر کار وسواس دارن؛ یه وقت به اونا بر نخوره!). اما ظاهر جوراب برای خانما مهم‌تره. کفشایی که خانما می‌پوشن، تنوع خیلی بیشتری داره. به‌همین‌خاطر، تو انتخاب ظاهر جوراب برای ست‌کردن با کفش و بقیه لباسا دقت بیشتری می‌کنن.

با همه این تفاسیر، کدوم جنس جوراب رو بخریم؟ بیا تا بیشتر بررسی کنیم.

 

جوراب نخی

از بین همه مدلا و جنسای مختلف، جوراب نخی استفاده بیشتری داره. اگه فروشنده بخواد یه جوراب همه چی تموم به مشتری معرفی کنه، جوراب نخی حتما یکی از گزینه‌های روی میزه؛ مخصوصا اگه نانو باشه! (البته جوراب نانو یه بحث طولانی داره. با اجازه، فعلا به این بحث ورود نکنیم.)

این جورابا ویژگیایی دارن که انتخاب آن ها به عنوان جوراب ورزشی یا کارای مشابه خیلی مناسب می کنند. مثلا جوراب نخی جذب بالایی داره و می‌تونه عرق پا رو بگیره. نکته بعد، خاصیت ضدآلرژی این جوراباست.

اگه پاهای حساسی داری یا می‌خوای از بیماریای قارچی پا دور باشی، جوراب نخی ضدحساسیت انتخاب خیلی خوبیه. حتی جنس جوراب نخی، به شست‌وشوی راحت‌تر کمک می‌کنه. پس کنار ظاهر جذاب و دوام بالا، جوراب نخی خیالت رو از نظر بهداشت و سلامت پا هم راحت می‌کنه.

کنار همه این نکات مثبت که تا الان گفتیم، یه نکته منفی هم وجود داره. جوراب نخی رطوبت رو داخل خودش نگه می‌داره. البته این نکته، برای استفاده کوتاه‌مدت خیلی هم خوبه. اما اگه می‌خوای جورابا طولانی‌مدت به پات باشن، می‌تونه برات مشکل درست کنه.

جوراب پنبه ای

جوراب پنبه‌ای خیلی شبیه به نمونه‌های نخیه. البته این جنس جوراب لطیف‌تره و با پاهات مهربون‌تره. اگه می‌خوای به پاهات حال بدی، جوراب پنبه‌ای بخر.

این مدل جوراب دوام بالایی داره و می‌تونه رطوبت پا رو به خوبی جذب کنه. البته قابلیت تنفس هم داره. این ویژگی، به تبخیر سریع‌تر رطوبت و خشک‌شدن جوراب کمک می‌کنه تا پاهات یه نفس راحت بکشن! اگه می‌خوای یه جوراب تابستونه خوب بخری، جنس پنبه‌ای با قابلیت تنفسی که داره، گزینه خیلی خوبیه.

استفاده از پنبه به‌عنوان ماده اولیه جوراب به سلامت پا هم کمک می‌کنه. این ماده خاصیت ضدحساسیت داره و باعث میشه تا واکنش آلرژیک در پوست پا رخ نده.

جوراب ابریشمی

بعضی آدما فقط می‌خوان از چیزای خاص استفاده کنن. برای این گروه، دوام یا هزینه‌هایی که انجام می‌دن، خیلی مهم نیست. کسایی که جوراب ابریشمی می‌خرن، از همین دسته آدما هستن.

جوراب ابریشمی از نظر جنس، ظریف و لطیفه؛ اما خوب دوام زیادی ندارن و گرمای آن‌چنانی برای پا ایجاد نمی‌کنن. اصلا برای کارای روزانه، فعالیت سنگین و ورزش توصیه نمی‌شن. در واقع، جوراب ابریشمی لباس پلوخوری به‌حساب میاد که فقط باید برای مهمونی پوشیده بشه.

پس اگه آدمی هستی که جلسات مهم شرکت می‌کنه، به ظاهر شیک و اتوکشیده علاقه داره و دلش می‌خواد خاص به‌نظر برسه، جوراب ابریشمی انتخاب خوبیه. درغیراین‌صورت، توجیهی نداره که از این جنس جوراب بخری؛ به‌خصوص از نظر مالی!

جوراب پشمی

اگه جایی زندگی می‌کنی که هوای سردی داره؛ یا آدمی هستی که همیشه پاهات یخ کرده، طوری‌که انگار همین الان از سطل آب یخ بیرونشون آوردی، جوراب پشمی برات گزینه مناسبیه. البته اگه جوراب پشمی خریدی، باید با نکات خاصش هم کنار بیای.

مثلا این محصول رو فقط باید با دست شست. لباسشویی می‌تونه جورابات رو از بین ببره (تازه اگه اونا رو نخوره!). مورد بعد، جذب رطوبت تو این جوراباست. جورابای پشمی، رطوبت رو خیلی خوب جذب نمی‌کنن. وقتی این نکته رو کنار خاصیت حساسیت‌زای محصولات پشمی بگذاری، می‌تونی به این نتیجه برسی که با استفاده از این جورابا، خطر بیماری قارچی بیشتر میشه.


جهت خرید جوراب حوله ای زنانه و جوراب حوله ای مردانه از سایت جوپا کلیک کنید.


جوراب با الیاف مصنوعی

اما آخرین جنس جورابی که می‌خوایم بررسی کنیم، جورابایی با الیاف مصنوعی هستن. این جورابا با مواد نایلون، پلی استر و اکریلیک ساخته میشن و قیمت پایینی دارن. البته هر ارزونی بی‌علت نیست!

جورابایی که الیاف مصنوعی دارن، بو می‌گیرن. حتی اگه از مواد نامرغوب برای تولید اونا استفاده بشه، می‌تونه به پاهات آسیب بزنه. حالا با این توضیحات، ارزش داره که به خاطر مال بی‌ارزش دنیا، سلامت پا و اعتمادبه‌نفست رو به‌خطر بندازی؟!

کدام جنس جوراب کمتر عرق می کند؟

بین همه نمونه‌های جوراب زنونه و مردونه با جنسای مختلف که بررسی کردیم، جنس جوراب نخی و پنبه‌ای در برابر عرق و رطوبت پا عملکرد بهتری دارن؛ به‌خصوص نمونه پنبه‌ای. همون‌طور که گفتیم، جوراب پنبه‌ای خاصیت تنفس داره و هوا رو به‌خوبی جابه‌جا می‌کنه. به‌همین‌خاطر، برای افرادی که پاهاشون خیلی عرق می‌کنه، فعالیت سنگین دارن یا تو محیط گرم زندگی می‌کنن، جوراب پنبه‌ای و بعد از اون، محصولات نخی انتخاب خیلی خوبی هستن.

ارزان ترین جنس جوراب

حتما با این بررسی، متوجه شدی که ارزون‌ترین جنس جوراب کدومه. جورابایی که از جنس الیاف مصنوعی هستن، قیمت کمتری دارن. اگه می‌خوای جنس جوراب الیاف مصنوعی رو انتخاب کنی، حتما روی کیفیت اون دقت داشته باش. دراین‌صورت، می‌تونی جورابی بخری که هم ارزون و خوش قیمت باشه و هم کیفیت خوبی داشته باشه.

نتیجه گیری

جوراب‌بازا آدمایی هستن که به جزئیات دقت می‌کنن. برای این دسته، ظاهر و جنس جوراب اهمیت زیادی داره. تو این مطلب، سعی کردیم 5 دسته پرطرفدار از جورابای بازار رو بررسی کنیم و ویژگیای مثبت و منفی هرکدوم رو بیاریم. امیدواریم بعد از خوندن این مطلب، جورابی رو که بیشتر به کارت میاد، انتخاب کنی.

اما اگه در مورد هر کدوم از این محصولات نظر یا سوالی داری، می‌تونی در قسمت نظرات بنویسی تا با هم بیشتر صحبت کنیم. اگه هم خواستی جوراب بخری، کی بهتر از جوپا!

سوالات متداول

کدوم جنس جوراب از همه گرم‌تره؟

اگه گرم‌بودن جوراب برات مهمه، جنس پشمی از همه بهتره. اما جورابای ابریشمی کمترین خاصیت گرم‌بودن رو دارن.

خاصیت تنفس‌پذیری جوراب چه فایده‌ای داره؟

این قابلیت به خشک‌شدن سریع‌تر و جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع کمک می‌کنه.

چه جورابی برای ورزش مناسب‌تره؟

برای افراد ورزشکار، جوراب نخی و پنبه‌ای انتخاب خوبیه.